VERWACHT IN 2024: CLOSE THE GAP

Een talentontwikkelingsprogramma voor meer diversiteit in de cultuursector

In het Nederlandse cultuurlandschap klinkt al langere tijd het geluid dat de sector een diverser personeelsbestand moet opbouwen. In de praktijk blijkt dit lastig uit te voeren door de volgende redenen: 

  • Er solliciteren niet of weinig personen met een cultureel diverse of biculturele achtergrond op openstaande vacatures.
  • De  kennis van de sollicitant sluit niet altijd voldoende aan bij de wensen van de opdrachtgever.
  • Er is dikwijls sprake van ongeschreven rituelen en onuitgesproken verwachtingen op de werkvloer waardoor de verschillen niet overbrugd worden.
  • Er is onvoldoende tijd en budget beschikbaar waardoor er geen ruimte is voor passende begeleiding. 

Met het programma Close The Gap willen De Cultuurshifters en De Metselarij de kloof tussen (gevestigde) culturele instellingen en ondervertegenwoordigde groepen overbruggen. 

Close the Gap in het kort:

Het Close the Gap-traject is een talentontwikkelingsprogramma opgezet door De Metselarij en de Cultuurshifters voor starters die zich ondervertegenwoordigd voelen binnen de culturele sector. Starters die geïnteresseerd zijn in een carrière (achter de schermen) in de cultuursector waarbij hun identiteit en frisse perspectieven als een meerwaarde wordt gezien. Dit programma sluit het gat (the gap) tussen ondervertegenwoordigde doelgroepen en culturele organisaties die hun personeelsbestand willen verbreden. 

Het programma levert direct inzetbare medewerkers op die goed zijn voorbereid op hun rol en positie binnen de organisatie. We kiezen ervoor om ons te richten op cultuurmarketing omdat cultuurmarketeers schaars zijn en noodzakelijk om nieuwe publieksstromen aan te spreken. 

Met het Close the Gap-traject willen we de volgende doelstellingen bereiken:

  1. Vernieuwing brengen in de culturele sector door middel van empowerment van personen uit minderheidsgroepen die zich onvoldoende gerepresenteerd voelen.  
  2. Vergroten van diversiteit van het personeel in de culturele sector
  3. Het vergroten van het aanbod van cultuurmarketeers
  4. Ervaring opdoen en kennisdeling over een diversiteitsgericht leerprogramma, en zodoende bijdragen aan een oplossing voor het diversiteitsprobleem in de cultuursector. 

Opzet programma

Het programma bestaat uit een intensief voortraject en een langdurig vervolgtraject. In het voortraject worden de geselecteerde deelnemers klaargestoomd voor de positie waarop ze terecht zullen komen. In het vervolgtraject starten ze met werken en landen ze in een groter peer-to-peer ontwikkelnetwerk. 

Het voortraject (10 lesdagen) bestaat uit leren, gastlessen, werkbezoek, speeddates en coaching met aandacht voor:

  1. Cultuurmarketing: aandacht voor de dynamiek van productie, programmering en publiek. 
  2. Het speelveld: Basiskennis van de cultuursector en jouw positie daarin
  3. Diversiteit en inclusie 
  4. Persoonlijke ontwikkeling en empowerment

Het vervolgtraject (3 jaar) bestaat uit

  1. Minimaal twee dagen per week werkzaam (betaald) als marketeer bij een culturele instelling
  2. Landen in een Metselarij lichting van marketeers
  3. Elke vier weken peer-to-peer leren en ontwikkelen op actuele onderwerpen en soft skills
  4. Intervisie
  5. Persoonlijke coaching vanuit De Cultuurshifters
  6. Netwerkactiviteiten met alle jonge professionals uit het Metselarij netwerk

Werkplek bij deelnemende instellingen

Close The Gap bemiddelt voor een werkplek voor minimaal 2 dagen per week voor het eerste jaar bij een bij het initiatief aangesloten culturele instelling.

De deelnemende instellingen stellen ook hun kennis en expertise beschikbaar in de vorm van een kijkje achter de schermen, mogelijke gastlessen en aanwezigheid bij verschillende netwerkevenementen. Verder worden zij door samenwerking in het traject gestimuleerd om hun eigen positie en verantwoordelijkheid te bevragen. 

De samenwerking

De Cultuurshifters en De Metselarij hebben elkaar gevonden in hun drive en kunde in het (helpen) ontwikkelen van professionals in de cultuursector. Beide vinden het tijd om het diversiteitsvraagstuk daadwerkelijk aan te pakken in plaats van erover te blijven praten. Hoewel het programma nieuw en spannend is, denken wij dat we alles in huis hebben om een geslaagd traject in te gaan. We versterken elkaar, bevragen elkaar en hebben vertrouwen in elkaars open, transparante en ‘lerende’ cultuur. Op die manier kunnen we obstakels overkomen, daarvan leren en onze ervaringen delen met iedereen die diversiteit hoog op de agenda heeft.

Profiel

Je hebt een biculturele achtergrond. Je bent al werkzaam als marketeer of hebben interesse om als cultuurmarketeer aan de slag te gaan. Je hebt misschien een creatieve/sociale opleiding gevolgd, maar autodidacten zijn zeer welkom. Je bezoekt regelmatig festivals, voorstellingen en/of concerten en hebt genoeg ideeën voor vernieuwing of verrijking van het culturele veld. Je ambitie is om aan de slag te gaan bij een culturele instelling of festival. 

Over ons
Het leernetwerk De Metselarij is er voor jonge professionals die de kunsten mogelijk maken. Het netwerk bestaat uit verschillende groepen van ca. 15-20 mensen met dezelfde of een vergelijkbare functie (zakelijk leiders, programmamakers, marketeers etc.). Zo ontstaat er peer-to-peer learning die direct de diepte in gaat. Elke groep bepaalt jaarlijks zelf het leerprogramma. De groepen trekken drie jaar met elkaar op. Zo overbruggen ze samen een cruciale fase van hun carrière, waarin ze zich professioneel doorontwikkelen, leren over zichzelf, over (samen)werken en over hun eigen rol en ambities in het kunstenveld. Elke groep heeft een vaste begeleider die het groepsproces en de leerdoelen bewaakt. Naast de groepsbijeenkomsten zijn er vele activiteiten voor het hele netwerk.

De Cultuurshifters begeleidt Diversiteit & Inclusie trajecten in de cultuursector en verzorgt trainingen, workshops en bedrijfscoaching op het gebied van persoonlijke ontwikkeling, inclusiviteit en diversiteitsvraagstukken. De oprichters hebben ervaring in marketing & communicatie, productie en programmering. De organisatie is ontstaan vanuit een persoonlijke behoefte van Kim Tawjoeram en Shayne McCreadie die jarenlang als personen van kleur in de cultuursector hebben gewerkt en daarin vaak een uitzondering op hun omgeving waren. Hierom besloten zij om hun krachten en kennis te bundelen en in te spelen op een grote behoefte aan tastbare verandering in Nederland en dan met name in de culturele sector. Hun werkwijze is speels en zoekt altijd naar een afwisseling tussen hart, hoofd en lichaam. De Cultuurshifters wordt strategisch bijgestaan door Hannah van der Rest.

Interesse? Mail naar info@decultuurshifters.nl