Close the Gap – Deelnemersinfo

Vind je dat de culturele sector een afspiegeling hoort te zijn van onze samenleving maar herken jij jezelf er amper terug? Ervaar je als persoon van kleur een drempel om te gaan werken in een organisatie waar iedereen wit lijkt? Wordt jouw sexualiteit en/of gender nauwelijks erkend op de werkvloer? Of jouw lichaam?

En, wil je zelf werken bij een theater, op een festival, bij een museum of poppodium, maar weet je (nog) niet waar en hoe te beginnen?

Herkenbaar? Dan ben jij diegene die we zoeken! 

Close the Gap is een trainingsprogramma voor iedereen die zich ondergerepresenteerd voelt in de culturele sector en er zelf aan de slag wil! 

Wat gaan we doen? 
In dit programma leren we je de basisvaardigheden en tools die je nodig hebt om als cultuurmarketeer of algemene medewerker aan de slag te kunnen in de cultuursector. Daarnaast is er aandacht voor thema’s rond diversiteit en inclusie ten opzichte van je eigen positie als minderheid binnen een organisatie. 

Tijdens het traject krijg je gastlessen van experts over cultuurmarketing, bezoek je toonaangevende plekken, ga je op speeddate met verschillende culturele organisaties, leer je de ins & outs van het huidige Nederlandse culturele landschap (wie zijn de grote spelers, wat zijn toonaangevende organisaties, wat maakt deze plekken uniek) en bouw je een eigen netwerk op. 

Na afloop heb je alle tools in handen om direct aan de slag te gaan in de cultuursector. We begeleiden je ook na afloop van het programma bij het vinden van een geschikte werkplek.

Waarom ligt de focus op cultuurmarketing? 
De marketeer is de stem naar buiten. Vanuit deze plek kan een sneeuwbaleffect ontstaan en er ook in de rest van de organisatie én in het publiek meer diversiteit ontstaan. Change comes from within.

Inhoud Programma

  • Tien lesdagen met de nadruk op cultuurmarketing en identiteit & diversiteit. 
  • Lessen cultuurmarketing o.a.: Hoe zit de cultuursector in elkaar, hoe schrijf je een goed marketingplan, doelgroepen bepalen en persona’s maken, wervend schrijven, social media campagnes en persbenadering.
  • Lessen identiteit & diversiteit o.a.: Hoe voer je het gesprek over diversiteit en inclusie op een constructieve manier? Wat is je eigen positie binnen een organisatie en hoe ga je om met office politics? Wat zijn je persoonlijke doelen, drijfveren en blinde vlekken? En tools voor meer zelfvertrouwen en leiderschap-skills.
  • Daarnaast wordt er ook kort aandacht besteed aan programma-maken, projectmatig werken, strategie en productie.
  • Gastlessen van deskundigen uit het culturele veld. 
  • Vier praktijkbezoeken op locatie bij culturele instellingen. 
  • Speeddate sessies met medewerkers van verschillende culturele organisaties.
  • Intervisie, coaching, begeleiding en terugkomdagen voor de deelnemers.

Wie ben jij? 

  • Jij hebt een grote interesse in kunst en cultuur. 
  • Je bent zeer gemotiveerd om aan de slag te gaan in de cultuursector.
  • Je maakt onderdeel uit van een groep die momenteel ondergerepresenteerd is in de cultuursector en dat wil je veranderen. 
  • Je bent starter op de arbeidsmarkt of wil je graag laten omscholen. 
  • Je hebt zin om een changemaker te zijn. 
  • Je hoeft geen cultuurgerelateerde opleiding te hebben. 

Praktisch

  • Data: Het traject gaat in januari 2022 van start en vindt plaats op 28 en 29 jan, 11 en 25 feb, 4, 5 en 18 maart, 1, 22 en 23 april.
  • Locatie: Nader te bepalen locatie in Amsterdam
  • Kosten: We bekostigen de opleiding met subsidie. Daarnaast wordt een eigen bijdrage gevraagd van € 250,-. Heb je goede redenen waarom je dit niet kunt betalen? Geef dit dan aan in je motivatiebrief. 
  • De lessen worden gegeven in het Nederlands. 

Aanmelden
Stuur je cv en een motivatiebrief van 250 – 500 woorden naar info@decultuurshifters.nl.

Heb je nog vragen of wil je meer informatie? Mail naar info@decultuurshifters.nl